יום שבת, 19 בדצמבר 2009

הסדר, ברק וריצ'ארד פיינמן

לא פשוט הוא הסיפור האחרון עם שר הביטחון ברק וישיבת ההסדר 'הר ברכה'. לא פשוט כי נראה שנעשו פה מספר רב של טעויות על ידי כל הגורמים המעורבים. אין ספק כי ברק מנסה ללמד לקח ומוסר בצורה כוחנית דווקא לאלה שלא מגיע להם, אך אין ספק גם שאיגוד ישיבות ההסדר לא מבריק בהתנהלותו ומכניס את עצמו לבורות שהוא עצמו חופר: היציאה בעצומה של 'נאמנים לאל, אחר כך לצבא' היא טיפשית ולא בוגרת. הרי זה בדיוק מה שברק שונא לשמוע ולזה בדיוק הוא מחכה. הרי יש בחוק הצבאי התייחסות מפורשת לסיטואציות כאלה: פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור (או אדום) מתנוסס מעליה. למדו אותנו את העניין הזה בקורס מ"כים חי"'ר, לפני כעשר שנים, ואני עדיין זוכר את ההתפתלויות של המפקדים והסתירות הרבות שמצאנו בדבריהם כשהם ניסו לשווא להתיר ולהסביר פרדוקס בלתי אפשרי זה. למה אף רב לא טוען את הטיעון המוסרי הזה? לא מאיימים על חילוני באלוהים, בפרפראזה על ניב עממי נפוץ. בכל מקרה, הרבנים בציבור הדתי לא מסוגלים (ולא רוצים) לכפות את דעתם על תלמידיהם כמו בחברה החרדית, והחייל היחיד, הפרט, נושא באחריות בלעדית למעשיו, ואם מישהו יסרב פקודה יענישו אותו במלוא חומר הדין. אז מה רוצים מהרב מלמד? ודאי שיש פה חלק מהתרבות החברתית הנוכחית בה האחריות עוברת מהפרט אל החברה, ובה הפרט כמעט לא נושא בשום אחריות שהיא (והדוגמאות לכך רבות מספור), אך נראה כי מצד איגוד ההסדר היה הרבה יותר חכם לעשות שרירים במקביל ולהכריז כי כל ההסדר עובר לתורתו אומנותו. בשיטת הכל או כלום, כאשר ההסדר לא היה מפסיד דבר בשום תרחיש.
מכל מקום, בנוגע לגישתו של אהוד ברק, אני רוצה לצטט כאן מתוך דברים שנשא ריצ'רד פיינמן בשנת 1964 (מובא בספר החדווה שבגילוי דברים, הוצאת מחברות לספרות). אין כאן המקום לספר מי הוא האדם הזה (פיזיקאי יהודי זוכה פרס נובל בן זמננו, גאון), פשוט תקראו בוויקיפדיה. בכל מקרה, הוא נשא הרצאה על המדע בכנס לרגל הולדת גלילאו. אמנם הנושא הוא אחר,אך העיקרון שבדבריו יפה גם לנו, עם שינויים מתבקשים. מעניין ששוב ושוב אנו רואים שהחברה הליברלית מגבילה את זכויות האדם ואת חירות הפרט בדיוק כשהיא מנסה לעשות את ההפך הגמור.
אז זו היתה הכנסייה, היום זו הממשלה, העקרון דומה...
"אחת הסכנות הגדולות ביותר לחברה המודרנית היא אפשרות ההתעוררות המחודשת והתפשטות של רעיונות בכיוון של פיקוח על המחשבה; רעיונות מעין אלה שהיו להיטלר או לסטלין בשעתו, או לכנסייה הקתולית בימי הביניים, או לסינים היום. אני חושב שאחת הסכנות הגדולות ביותר היא שהדבר הזה יתרחב עד שיקיף את כל העולם....
החופש להטיל ספק, שהוא חיוני לחלוטין להתפתחות המדעים, נולד מהמאבק עם הרשויות המוסדיות באותה תקופה, כלומר הכנסייה. גלילאו הוא סמל המאבק הזה.
אולי יבוא יום ותתחיל תקופה, הייתי מקווה, שבה יהיה מובן היטב שסמכות הממשלה צריכה להיות מוגבלת; שאסור לתת לממשלות להחילט על תקפותן של תיאוריות מדעיות, שלא הן צריכות להכריע בין התיאורים השונים של ההיטוריה או של התיאוריה הכלכלית או של הפילוסופיה. זה יהיה מגוחך אם הן ינסו לעשות את זה. רק בדרך הזאת יהיה אפשר לפתח בסופו של דבר את האפשרויות האמיתיות של המין האנושי העתידי."
הלוואי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ארכיון הבלוג