יום ראשון, 6 בפברואר 2011

על תעודות זהות ועיצוב פנים - מכתב שלא נשלח


לכבוד
שר הפנים
השר אלי ישי

שלום וברכה,
אני מתנצל מראש על שאני מטריח את כבודו בעניני זוטות, אך אף על פי שמכתבי עוסק בענינים פעוטים לכאורה, אני חושב כי יש עניין רב לציבור ולכבודו בשיפור הנושאים המוזכרים במכתבי זה. לאחרונה נגנבה תעודת הזהות שלי. תהליך ההנפקה של התעודה החדשה עורר בי כמה מחשבות:
נשיאת תעודת זהות בכל עת היא כידוע חובה על פי חוק. מפתיע אם כן שמסמך חשוב זה, המשמש כמסמך זיהוי רשמי (ובמקרים רבים בלעדי) של מדינת ישראל, מגיע בפורמט מביך כל כך, בישראל שנת 2011.
התעודה עשוייה כידוע נייר מודפס ומנויילן, שעליו מודבקת תמונה. פורמט זה, שלא השתנה מאז שנות השמונים המוקדמות, הינו ארכאי, קל לזיוף, לא עמיד, נהרס בקלות, ובאופן כללי לא עומד בשום סטנדרט של התקופה בה אנו חיים היום. כל מועדון לקוחות שמכבד את עצמו (בין אם זוהי רשת ביגוד או רשת סופרמרקט) מנפק 'על המקום' תעודת זיהוי בעלת עמידות גבוהה יותר (פלסטיק ולא נייר) ועם אמצעי אבטחה מתקדמים יותר מתעודת הזהות הרשמית של מדינת ישראל. גם הגודל הפיזי של התעודה, הגדולה פי שניים מכרטיס אשראי, אינו מתאים לרוב ארנקי הגברים המצויים בשוק, והדבר גורם לקשיים בנשיאתה בכל עת כנדרש בחוק. נראה גם שבהזמנת בר-מצווה ממוצעת מושקעים יותר תכנון ומחשבה מאלו שהושקעו בתעודה זו.
אל התעודה מצורף ספח שאינו מנויילן, ועל כן לא שפר עליו גורלו. הספח מכיל פרטים חשובים כמו כתובת ושמות הילדים. ברוב המקרים, בתוך כשנה האותיות בספח נדבקות לנרתיק הפלסטיק והספח הופך ללא קריא.
אינני חושב שיש טעם להסביר לכבוד השר את החשיבות ב'ניראות' בנוסף אני מצ"ב תמונה של הכניסה לשלוחת משרדכם בה חידשתי את התעודה, שלוחת גילה בירושלים. כפי שניתן לראות, השילוט בכניסה למשרד הוא מביך. במחילה, אני לא חושב שהייתי נכנס אפילו לשירותים ציבוריים הנושאים שילוט כזה. גם עיצוב הפנים של השלוחה הוא כאוטי ולמעשה לא קיים. אזורים רבים של הקיר מכוסים במודעות ובהודעות שונות ומשונות על מגוון רחב של עניינים. איני מכיר סניף של רשת כלשהיא שאינה דואגת לסניפיה שיהיו בעלי עיצוב פנים מסודר ועיקבי. אמנם אין אני עסוק בפנטזיות על משרדים וסניפים ממשלתיים וממלכתיים עם דגלי לאום, כבוד והדר כמו בשיטה האמריקאית, אך עדיין אני מרשה לעצמי לחלום על שלוחה ממשלתית שלא נראית כמו סניף של תנועת נוער.
בכבוד ובברכה,
אליסף שויקה
מבוא ביתר

2 תגובות:

  1. כמו שתראה כאן, פורסם ביום 1.12.2008 שבעוד שנה תהיה במדינת ישראל תעודת זהות חכמה!! וזה סופי - אז באמת למה אתה מתלונן - היות ועברה שנה, תעודת הזהות שלך בטח ממש חכמה.

    http://it.themarker.com/tmit/article/5053

    השבמחק

ארכיון הבלוג