יום ראשון, 6 בפברואר 2011

על טולרנס בימי קדם


 מתוך מדרש שמות רבה:
'שאו שערים ראשיכם'. שלמה אמר הפסוק הזה בשעה שהכניס הארון לבית קדשי הקדשים. עשה ארון של עשר אמות. כיון שהגיע לפתח בית המקדש היה הפתח של עשר אמות והארון של עשר אמות, ואין עשר אמות יכולין להכנס בתוך עשר אמות, ועוד שהיו טעונין בו (=יש לקחת בחשבון גם את נושאי הארון שמגדילים את היקפו). כיון שבא להכניסו, לא היה יכול. עמד שלמה והיה מתבייש ולא היה יודע מה לעשות. התחיל להתפלל לפני הקב"ה. עד כאן לשון המדרש.
אני מאוד אוהב את המדרש הזה כי זוהי בעיה שאני נתקל בה לא מעט בחיתוך חומר בלייזר, שם הדיוק גבוה מאוד. אם רוצים שחלק אחד (זכר) ייכנס בחלק אחר (נקבה) בדיוק, יש להקפיד שהגודל לא יהיה זהה, אלא עם טולרנס (הפרש) ביניהם. כמובן שהדבר תלוי בחומר, אך יש לדאוג שהזכר יהיה קטן בהיקפו בלפחות 0.1 מ"מ, כדי שבאמת יוכל להיכנס לחלק הנקבה. קשה להאמין שהדיוקים האלו היו קיימים בתקופתם, לכן אני מוצא את המדרש הזה מפליא מאוד.
אגב, אם נחתוך בלייזר מרובע מתוך לוח, כאשר המרובע הוא נניח 10X10, אז כמובן החלק הזה יוכל להכנס ולצאת מתוך החלל. עובי הקרן, שהיא בדרך כלל 0.3 מ"מ, הופכת זאת לאפשרי. התוצאה הסופית תהיה שהזכר הוא 10X10 ס"מ, והנקבה היא 10.03X10.03 ס"מ.



תגובה 1:

  1. לא ידעתי על המדרש אבל זה נראה הגיוני שבאותה תקופה ידעו על המושג הזה במיוחד כאשר אנחנו רואים את הפירמידות במצרים. סביר להניח שהייתה מודעות לכל בעיות ההנדסה אלה בלי שבנו תיאוריות מסביב.

    השבמחק

ארכיון הבלוג